04 marca 2013

Taniec z maską tlenową



















Czyż to nie jest urocze?!!!!! Wielkie brawa dla Thomson Airways i Cebu Pacific Air za pomysł na przyciągającą uwagę demonstrację zasad bezpieczeństwa - tak powszechnie niestety lekceważoną przez podróżujących!

Przyznajcie szczerze, czy za każdym razem poświęcacie uwagę załodze lub oglądacie w skupieniu safety demo? Tak? - genialnie, buziak ode mnie! Nie? - to jak sobie poradzicie w czasie ewakuacji, kiedy na przykład część załogi jest nieprzytomna, a Wasi współtowarzysze w panice tracą głowę?

Postaram się zatem przedstawić Wam każdy element. Może następnym razem ten „taniec”, który odstawiamy, będzie łatwiejszy do zrozumienia?

Pas bezpieczeństwa (seatbelt)

Powinien być zapięty zawsze, gdy sygnalizacja jest włączona. Warto go także użyć za każdym razem, kiedy wracacie na miejsce, ponieważ poza turbulencjami, które piloci potrafią przewidzieć, są też i te niespodziewane. Wierzcie mi, były wypadki śmiertelne. Poćwiczcie trochę jego odpinanie i zapinanie, mając na uwadze fakt, iż w momencie paniki nie myślimy i robimy rzeczy mechanicznie.

Wyjścia bezpieczeństwa (emergency exits)

Pamiętajcie, aby upewnić się, gdzie są najbliższe drzwi. W panice, człowiek przeważnie naśladuje tych dookoła... jaki jest sens w ucieczce za kimś, kto nie wie, gdzie biegnie? Natomiast w sytuacji, kiedy kabina wypełniona jest dymem, podążajcie za podświetloną ścieżką, która prowadzi do wyjścia. Zasłońcie usta jakimś materiałem i postarajcie się przemieszczać w miarę nisko, gdzie powietrze jest mniej toksyczne.

Kamizelka ratunkowa (life vest)

Przeważnie umieszczona jest pod siedzeniem, ale jej lokalizacja zależy od typu fotela - na przykład w klasie biznes. Warto więc upewnić się przed startem, gdzie ewentualnie jej szukać. Nakładacie ją zgodnie z instrukcją i napełniacie dopiero przy drzwiach lub po opuszczeniu samolotu – według wskazań załogi. Dlaczego? Wyobraźcie sobie, że każdy w kabinie zwiększa „swoją objętość”, potem biegnie do drzwi, których nie można otworzyć, więc poszukuje kolejnych. Takie przemieszczanie w tłumie musi być bardzo utrudnione. Innym powodem jest to, że kiedy samolot ląduje na wodzie, a ta wypełnia po chwili całą kabinę, unosząc Was gdzieś pod sufit, ucieczka staje się niemożliwą. Oczywiście istnieją też dodatkowe dla dzieci i bobasków Kamizelki sprawdzane są przez załogę przed każdym lotem podczas specjalnej kontroli, więc jeśli ktoś chce sobie ją zabrać na pamiątkę (nie wskazane!), opóźnia lub przyczynia się do odwołania następnego lotu.

Maska tlenowa (oxygen mask)

Wypada z panelu nad Waszymi głowami w momencie dekompresji, wówczas całe powietrze zostaje wyssane z samolotu (i Waszych płuc). Stąd też zapomnijcie o altruiźmie i załóżcie najpierw swoją maskę! Bardziej pomożecie dziecku czy sąsiadowi, kiedy sami się podłączycie do tlenu. Na 11000 metrów macie około 40 sekund, żeby założyć maskę, po tym czasie zemdlejecie. System tlenowy na pokładzie działa tylko przez określony czas (znowu w zależności od typu samolotu), dlatego piloci sprowadzają maszynę do bezpiecznego poziomu, gdzie tlen już dłużej nie jest wymagany. Nie liczcie jednak na załogę w momencie dekompresji, oni martwią się o siebie, bo potrzebni są później w udzielaniu pomocy i przy ewakuacji.

Co jeszcze mówi instrukcja?

  • pozycja awaryjna/ochronna (brace position) przyjmowana jest podczas awaryjnego lądowania na komendę załogi. Każda firma ma swoją wersję, więc zawsze potwierdźcie z kartą informacyjną w kieszeni siedzenia. Ważne punkty, które zawiera, to przede wszystkim położenie rąk na oparciu przed nami i umieszczenie na nich głowy, by zminimalizować siłę uderzenia. Warto jest skrzyżować dłonie w taki sposób, by słabsza chroniła silniejszą – ta będzie potrzebna w odpięciu pasa i dalszej ewakuacji. Kiedy nie ma siedzenia przed nami, pochylamy się i obejmujemy kostki. Nie obserwujcie załogi, ponieważ oni z racji typu i kierunku siedzenia przyjmują całkowicie inną pozycję,
  • każde drzwi wyposażone są w nadmuchiwane trapy (zjeżdżalnie), które służą także jako tratwa w momencie wodowania (lądowanie na wodzie). Ważne jest podczas ewakuacji usunięcie wszelkich ostrych obiektów jak biżuteria, długopisy czy buty na szpilkach, dla bezpieczeństwa własnego i stanu technicznego trapu.
  • podczas ewakuacji zapomnijcie o swoim bagażu podręcznym. Popłoch, wywołany szukaniem własnej torby nie ułatwia ucieczki, a puste ręce przydają się, na przykład, do skakania przez siedzenia. Dlatego zawsze mam telefon przy sobie (oczywiście wyłączony!)
  • wyjścia ewakuacyjne powinny być wolne od wszelkich bagaży. Następnym razem, jak uda Wam się usiąść w rzędzie z wiekszą przestrzenią na nogi, pamiętajcie, że każda osobista rzecz powinna być bezpiecznie schowana. Dodatkowo załoga może Was poprosić o pomoc przy ewakuacji. Z tego względu wspomniane rzędy nie mogą być zajmowane przez niepełnoletnich, pasażerów niepełnosprawnych, kobiet ciężarnych czy osób, które nie rozumieją języka w jakim komunikuje się załoga.

Przygotowanie kabiny

80% wypadków ma miejsce podczas startu lub w czasie lądowania, dlatego podczas tych faz lotu ważne jest:
  • zapięcie pasa bezpieczeństwa,
  • złożenie stolików, podnóżków i wyprostowanie oparcia siedzenia, które mogłyby być przeszkodą w czasie ewakuacji,
  • odpowiednie ulokowanie bagażu, w schowku nad głowami najbardziej polecane, a jeśli pod siedzeniem przed nami to tak, aby nie odstawał i blokował drogę sąsiadom podczas ucieczki,
  • otworzenie zasłon w oknach, ponieważ to Wy możecie być pierwszymi, którzy zauważą pożar silnika – z jumpseat niestety mało widać,
  • wszelki sprzęt elektroniczny powinien być wyłączony, aby ewentualnie emitowane fale elektromagnetyczne nie wpływały na działanie systemów pokładowych. W samolotach, gdzie telefony można używać, zainstalowane są już odpowiednie mechanizmy, ograniczające moc sygnału - dlatego zawsze stosujcie się do poleceń załogi,
  • niektóre firmy wymagają również, aby pasażerowie na czas startu i lądowania usunęli słuchawki z uszu w celu usłyszenia komend wydawanych przez załogę podczas niespodziewanej akcji.

Pamiętajcie również, że zakaz palenia istnieje z jakiegoś powodu. Mimo, że mamy szkolenie w gaszeniu pożarów, zapewne każdy na pokładzie chciałby uniknąć chwil grozy i awaryjnego lądowania w kraju, do którego nie zmierzamy. Światła gaszone przy starcie i lądowaniu w warunkach nocnych, też mają na celu bezpieczeństwo – oczy przyzwyczajają się do ciemności, co pomaga przy opuszczaniu samolotu w czasie ewakuacji.


Ufff... mam nadzieję, że to Wam pomoże w chociaż trochę lepszym zrozumieniu dlaczego demonstracja bezpieczeństwa odbywa się na każdym locie, i że jest szalenie ważna. Może następnym razem odłożycie tą gazetę, przestaniecie rozmawiać i poświęcicie nam dziesięć minut uwagi... to w końcu tylko i wyłącznie dla Waszego dobra

Stay safe!

2 komentarze:

  1. Dzięki za te szczegółowe informacje,kiedy polecę następnym razem na pewno przypomnę sobie ten post, wtedy poświęcę więcej uwagi załodze:)A filmiki są cudowne pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fantastycznie! Jedna duszyczka uratowana! ;))))))))

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...