25 kwietnia 2013

Czasem uśmiech to nie wszystko

Chcesz zatem zacząć latać, tak??

Pewnie wielu kolegów z branży zgodzi się ze mną, że żeby dostać się do lotnictwa trzeba tak naprawdę mieć szczęście. Osobiście widziałam jak na jednej rozmowie kwalifikacyjnej została przyjęta kandydatka z podstawowym angielskim i doświadczeniem w sprzątaniu, a odpadła długoletnia pracownica międzynarodowej linii lotniczej (do tego jeszcze wyglądała fenomenalnie!) Tak więc doświadczenie może być wymagane, ale niekoniecznie, bo jeśli pasujesz do profilu firmy, to masz pracę bez dwóch zdań. Nie zwracaj też uwagi na to, co sugerują ludzie dookoła, choć nie ukrywam, że z tego warto czerpać wiedzę. Nigdy bym na przykład nie polecała pierwszej linii, dla której pracowałam, ale też bym nie odradzała, bo tak jak mnie otworzyła drogę do kariery, tak samo może pomoc i Tobie! Każdy z nas ma inne doświadczenia Prawda jest taka, że przy odrobinie cierpliwości i wytrwałości, dopniesz swego!

Parę dni temu z czystej ciekawości sprawdziłam, co obecnie jest wymagane od kandydatów na pozycję cabin crew. Może kryteria nie różnią się tak bardzo od mojej ostatniej rozmowy kwalifikacyjnej, ale z biegiem czasu wiele aspektów się zmienia. Co warto więc rozważyć wysyłając aplikację?


  • Minimalny wiek 18-21 lat – co związane jest między innymi z kwestią serwowania alkoholu na pokładzie. Każdy kraj ma inne prawo, tak więc minimalny wiek będzie się różnić między liniami. Czasami istnieje niepisane prawo górnej granicy, o czym firmy nie mówią z racji klauzuli o dyskryminacji
  • Znajomość języka angielskiego – jest on podstawą w lotnictwie i porozumiewanie się w stopniu komunikatywnym to niestety konieczność. Każdy dodatkowy język jest dużym atutem, a już na pewno język kraju, w którym kandydat chce mieć swoją bazę
  • Wykształcenie – co najmniej szkoła średnia. „Szkoły dla stewardess”, czy jakiekolwiek kursy na cabin crew nie dają gwarancji zatrudnienia. Ich ukończenie to sprawa osobista, choć zdecydowanie dają szersze pojęcie warunków i stylu pracy, zwłaszcza tym bez doświadczenia
  • Wzrost – podobnie jak wiek, różni się w zależności od linii lotniczej. Warto się zatem upewnić jakie wymagania firma stawia, zanim aplikujesz. Niestety w tej kwestii nie ma taryfy ulgowej. Odpowiedni wzrost jest potrzebny, by dosięgnąć sprzętu w sytuacjach awaryjnych, czy schowków na bagaż nad głowami pasażerów. Jest to oczywiście sprawdzane w czasie procesu rekrutacyjnego
  • Wzrok – niewiele firm, ale są takie, które maja swoje wymagania. Noszenie okularów na pokładzie jest nieakceptowane ze względów bezpieczeństwa
  • Doświadczenie – nie zawsze wymagane, ale niestety im lepsza firma, tym wyżej jest stawiana poprzeczka. Jedne linie zwracają uwagę na wcześniejsze doświadczenie w lotnictwie, inne stawiają głównie na obsługę klienta
  • Umiejętność pływania – przydatna w momencie wodowania. W zależności od firmy testowane jest w ubraniu, bez koła ratunkowego, bądź też z nim, około 25 metrów albo powyżej minuty. Informacja dla zaniepokojonych, są i takie firmy, które nie wymagają umiejętności Otylii W każdym razie ogólna sprawność fizyczna jest jak najbardziej brana pod uwagę
  • Brak widocznych tatuaży i piercingu – ze względów czysto estetycznych, higienicznych, a czasem ideologicznych (np. w Japonii są charakterystyką członków grup przestępczych)
  • Dobra osobista prezentacja – bo w końcu będziesz wizytówką firmy
  • Brak konfliktów z prawem – z racji, że miejsce naszej pracy to głównie strefa operacyjna lotniska. Historia kandydata może być sprawdzana od pięciu do dziesięciu lat wstecz
  • Dyspozycyjność – jest konieczna z tego względu, że jeśli z jakiś przyczyn załoga nie pojawi się na lot, wzywana zostaje zastępcza. Dlatego też wiele linii wymaga, żeby pracownicy mieszkali najdalej 90 minut od lotniska. Należy zatem rozważyć fakt ewentualnej przeprowadzki
  • Restrykcje wizowe – nie wszystkie firmy chcą sponsorować wizy dla swoich pracowników, dlatego zatrudniają wyłącznie tych, którzy maja prawo pracy w danym kraju
  • Umiejętność komunikacji interpersonalnej oraz pracy w zespole – podstawowe wymagania w środowisku multinarodowym (i nie tylko! )

Powyższe wymagania są zbiorem informacji z wielu ofert różnych linii lotniczych, niech Cię więc nie zniechęca ta ilość Nie ma firmy, która żądałaby tego wszystkiego od kandydatów. Może z kolei prosić o bardziej specyficzne, jak posiadanie prawa jazdy, konkretne pochodzenie czy język, zainteresowanie potrawami czy winami, osoby nie palące.

Wspomniałam na początku, że potrzebna jest odrobina cierpliwości, prawda? Proces rekrutacyjny może zająć czasem kilka miesięcy, nie wspominając już o tym, że sama odpowiedź na wysłane CV może przyjść z wielkim opóźnieniem – mój rekord to trzy lata, jak zobaczyłam maila ze szczegółami rozmowy kwalifikacyjnej, to pomyślałam, że to spam! Trzeba również poczekać minimum sześć miesięcy, w momencie kiedy rozmowa kończy się fiaskiem, aby aplikować po raz kolejny do tej samej firmy. Ale bądźmy pozytywni!

Jak więc praktycznie do tego podejść?
  1. Aplikuj online, na stronie internetowej danej linii lotniczej – coraz częściej firmy właśnie w taki sposób robią wstępną selekcję. Należy wypełnić kilka sekcji: dane osobiste (przede wszystkim aktualny numer telefonu i adres mailowy, potrzebne w celu kontaktowania się z kandydatem na etapie całego procesu), historia zatrudnienia, edukacja, znajomość języków obcych, dodatkowe kwalifikacje oraz sekcję z pytaniami, dotyczącymi różnych sytuacji w życiu. Odpowiedzi pomagają zespołowi rekrutacyjnemu ocenić jaką osobą jesteś (wiem, dość brutalne!) Wysłanie CV standardowo mailem lub pocztą też jest ciągle akceptowane.
  2. Twoja aplikacja zostaje zweryfikowana i jeśli spełniasz wymagane kryteria, kolejnym krokiem jest rozmowa kwalifikacyjna. Może się odbyć zarówno w wyznaczonym miejscu, jak i telefonicznie. Standardowo czekasz kolejne parę dni na rezultaty.
  3. Jeśli otrzymasz zaproszenie na rozmowę, w Twojej skrzynce mailowej powinien pojawić się załącznik z wszystkimi ważnymi informacjami: miejsce i godzina rozmowy, krótka charakterystyka dnia, jakie należy zabrać ze sobą dokumenty, a czasem nawet sugerują co odpowiedniego ubrać (to tak na wszelki wypadek, jakby ktoś miał dylemat, serio?!)
  4. Assessment Day – to nic innego jak dzień Twojej rozmowy kwalifikacyjnej, wypełniony dużą ilością zadań i testów, potrzebnych do oceny umiejętności i wiedzy branżowej, a przede wszystkim cech osobowości, które ciężko przedstawić w CV.
    O tym już wkrótce! Jutro mój assessment day
  5. Zanim firma zaproponuje Ci umowę, może przeprowadzić wcześniej szereg kontroli dotyczących niekaralności czy stanu zdrowotnego.
Mówiłam, że może to trwać miesiącami! Ale wiesz co.... jak naprawdę chcesz, to warto się postarać i czekać... Powodzenia!

Ciekawe jakie im stawiano wymagania !  





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...