Salon du Bourget 2015 – prawdziwa uczta dla miłośników lotnictwa

czerwca 17, 2015

„16 czerwca Merkury w kwadraturze do Neptuna przyniesie najlepszą wiadomość, jaką słyszałaś od miesięcy. Wykorzystaj tą okazję, żeby stworzyć strategiczny plan na kolejne sześć miesięcy pod kątem zawodowym i prywatnym...” - przeczytałam z głupot horoskop w babskim magazynie. O czym w sumie mogłabym się dowiedzieć w Saudi, bo akurat tam wtedy będę?

Plany jak zwykle uległy zmianie, więc zostałam dłużej w Paryżu. W tym samym hotelu zatrzymał się jeden z naszych mechaników pokładowych, który czekał na przylot 777, żeby dołączyć do załogi. 16go zatem spotkaliśmy się na śniadaniu:

- Słuchaj, jak chcesz, zapytam FBO, czy dają nam wejściówki na pokaz lotniczy na Le Bourget... - wypalił ni stąd ni zowąd,
- Nie chcę się nakręcać, ale to by była ZARĄBISTA AKCJA!!! Jestem za!!! 😍
Od kilku dni z żalem śledziłam zapowiedzi imprezy w wiadomościach. Później nie umiałam przeboleć faktu, że jednemu z naszych pilotów udało się załapać na pokaz krótko przed ich wylotem do Saudi (na który zresztą sama byłam początkowo przypisana!).

Międzynarodowy pokaz lotniczy w Paryżu odbywa się w nieparzyste lata i trwa kilka dni. Salon du Bourget, bo taką nosi nazwę, to największe i najdłużej trwające targi lotnicze na świecie. Pierwsze dni otwarte są wyłącznie dla ludzi z branży lub zaproszonych, z kolei w weekend wstęp jest dla wszystkich. Cel imprezy to przede wszystkim demonstracja samolotów wojskowych i komercyjnych dla potencjalnych klientów. To podczas tych kilku dni podpisywane są najważniejsze kontrakty. Salon du Bourget przez lata był ważnym wydarzeniem nie tylko dla czołowych producentów w lotnictwie, ale także pasjonatów latających maszyn.






Pierwsze targi odbyły się w 1909 roku, w Grand Palais na Champs-Elysees, w centrum Paryża. Ich ogromny sukces spowodował, że imprezę zaczęto organizować rocznie. Dopiero po zakończeniu II wojny światowej targi wypadały w lata nieparzyste. 1953 rok okazał się szczęśliwy dla paryskiego lotniska Le Bourget, gdzie imprezę przeniesiono na stałe. W roku 2005 odbyła się pierwsza demonstracja Airbusa A380. W tym czasie targi pobiły wszystkie dotychczasowe rekordy pod względem liczby publiczności. Podczas trzech dni na pokazach pojawiło się prawie 230 000 ludzi. Dwa lata później został pobity kolejny rekord w liczbie zaproszonych ludzi z branży – 153 920 fachowców zaszczyciło Le Bourget swoją obecnością. W 2011 roku na targach przedstawiało swoje oferty ponad 2000 wystawców, ustalając tym samym nowy rekord.

Tegoroczna impreza była już 51-szą edycją. Podczas paryskich targów można nie tylko podziwiać nowe modele samolotów, których pokazy na niebie są prawdziwą ucztą dla oczu. Demonstrowane bowiem są manewry niepraktykowane w normalnych warunkach, np. A350 startujący prawie w pionie. Można tutaj także znaleźć wiele wystaw związanych z najnowszą technologią lotniczą – nowości w konstrukcji samolotu, nawigacji, wyposażenia wnętrz czy też produktów stosowanych w konserwacji i utrzymaniu.




Zatem horoskop się sprawdził. 16go rano dostałam fantastyczną wiadomość – wejściówki czekają na nas w biurze! 😍😍😍😍😍




Byłam pod wrażeniem niesamowitej atmosfery. To mój pierwszy pokaz lotniczy od strony profesjonalnej. Na kogo bym nie spojrzała, wiedziałam jedno – dzielimy tą samą pasję, bezgraniczną miłość do tych latających maszyn. Na ziemi i na niebie znajdowało się łącznie ponad 150 samolotów różnego typu, od myśliwców przez komercyjne kolosy do prywatnych odrzutowców. Krzątałam się między wystawami z wybałuszonymi oczami, jak dzieciak w sklepie z zabawkami. Z pełnym przekonaniem stwierdzam, że znalazłam się w odpowiedniej branży. Prędzej widzę siebie ubabraną po łokcie od smaru lotniczego, niż wytężającą wzrok przy komputerze w jakimś klimatyzowanym biurze 🙊


Oto kilka perełek z pokazu:

CS300 – zaprojektowany przez kanadyjskiego producenta Bombardier, rywalizuje z mniejszymi modelami Boeinga i Airbusa pod kątem wydajności paliwa i materiału kompozytowego, z którego zbudowany jest samolot




A350 – najnowszy w rodzinie Airbusa, europejskiego producenta. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych materiałów, lata on znacznie wyżej i szybciej. Ma bardziej ekonomiczne zużycie paliwa i jest łagodniejszy dla środowiska. Pasażerowie zapewne docenią więcej światła w kabinie, wpadające przez większe okna i lepszy system ciśnienia, który stwarza w kabinie warunki podobne do tych na 2000 metrów, co korzystniej wpływa na samopoczucie pasażerów




A380 – wiecznie wzbudzający podziw, a odgłos silników przyprawia mnie o ciarki (więcej przeczytacie w poście SuperJumbo)


RAFALE – francuski myśliwiec wielozadaniowy, którego prędkość maksymalna dochodzi do ponad 2000k/h!




EXTRA 330 z Catherine Maunoury – Catherine jest francuskim pilotem akrobacyjnym i kilkukrotną Mistrzyni Świata w tej dyscyplinie. Swojego czasu latała dla Air France, a obecnie jest dyrektorem Muzeum Lotnictwa i Astronautyki przy samym Le Bourget




B787– wypuszczony z rąk amerykańskiego producenta w 2011 roku, choć z powodu wielu nieprzewidywanych problemów związanych z akumulatorem litowo-jonowym, uziemiony w styczniu 2013 roku. Do użytku wrócił kilka miesięcy później. Przepiękny mimo wszystko 😍





Dodatkową atrakcją targów, była możliwość zwiedzenia wspomnianego wyżej muzeum lotnictwa, które z resztą planowałam zaliczyć parę dni wcześniej. Warte zwiedzenia są tutaj Boeing 747 Air France, rozłożony na części pierwsze, przybliża zwiedzającym ideę systemów pokładowych i Concorde, francusko-brytyjski naddźwiękowy samolot pasażerski, wycofany w 2003 roku z powodu wysokich kosztów utrzymania i spadku liczby pasażerów po katastrofie Concorde w lipcu 2000 roku i atakach z 11 września 2001. Uznawany za wielu ikoną lotnictwa. Ile bym dała, żeby się nim przelecieć! Tymczasem pozostało mi rozkoszowanie się zapachem kabiny tego muzealnego 😜

Concorde


Widok na kokpit

Kabina pasażerska


Przekrój przez B747 - u góry kabina pasażerska, na dole luk bagażowy


I trochę więcej:








  
Już w przyszłym roku podobna impreza na angielskiej ziemi. 
Pokaz na lotnisku Farnborough odbywa się w lata parzyste! 😊

Przeczytaj również

0 komentarze

Archiwum

Obserwuj bloga