17 czerwca 2015

Salon du Bourget 2015 – prawdziwa uczta dla miłośników lotnictwa

„16 czerwca Merkury w kwadraturze do Neptuna przyniesie najlepszą wiadomość, jaką słyszałaś od miesięcy. Wykorzystaj tą okazję, żeby stworzyć strategiczny plan na kolejne sześć miesięcy pod kątem zawodowym i prywatnym...” - przeczytałam z głupot horoskop w babskim magazynie. O czym w sumie mogłabym się dowiedzieć w Saudi, bo akurat tam wtedy będę?

Plany jak zwykle uległy zmianie, więc zostałam dłużej w Paryżu (dla niewtajemniczonych ostatni post). W tym samym hotelu zatrzymał się jeden z naszych mechaników pokładowych, który czekał na przylot 777, żeby dołączyć do załogi. 16go zatem spotkaliśmy się na śniadaniu:
  • Słuchaj, jak chcesz, zapytam FBO, czy dają nam wejściówki na pokaz lotniczy na Le Bourget... - wypalił ni stąd ni zowąd,
  • Nie chcę się nakręcać, ale to by była ZARĄBISTA AKCJA!!! Jestem za!!!

Od kilku dni z żalem śledziłam zapowiedzi imprezy w wiadomościach. Później nie umiałam przeboleć faktu, że jednemu z naszych pilotów udało się załapać na pokaz krótko przed ich wylotem do Saudi (na który zresztą sama byłam początkowo przypisana!).

Międzynarodowy pokaz lotniczy w Paryżu odbywa się w nieparzyste lata i trwa kilka dni. Salon du Bourget, bo taką nosi nazwę, to największe i najdłużej trwające targi lotnicze na świecie. Pierwsze dni otwarte są wyłącznie dla ludzi z branży lub zaproszonych, z kolei w weekend wstęp jest dla wszystkich. Cel imprezy to przede wszystkim demonstracja samolotów wojskowych i komercyjnych dla potencjalnych klientów. To podczas tych kilku dni podpisywane są najważniejsze kontrakty. Salon du Bourget przez lata był ważnym wydarzeniem nie tylko dla czołowych producentów w lotnictwie, ale także pasjonatów latających maszyn.






Pierwsze targi odbyły się w 1909 roku, w Grand Palais na Champs-Elysees, w centrum Paryża. Ich ogromny sukces spowodował, że imprezę zaczęto organizować rocznie. Dopiero po zakończeniu II wojny światowej targi wypadały w lata nieparzyste. 1953 rok okazał się szczęśliwy dla paryskiego lotniska Le Bourget, gdzie imprezę przeniesiono na stałe. W roku 2005 odbyła się pierwsza demonstracja Airbusa A380. W tym czasie targi pobiły wszystkie dotychczasowe rekordy pod względem liczby publiczności. Podczas trzech dni na pokazach pojawiło się prawie 230 000 ludzi. Dwa lata później został pobity kolejny rekord w liczbie zaproszonych ludzi z branży – 153 920 fachowców zaszczyciło Le Bourget swoją obecnością. W 2011 roku na targach przedstawiało swoje oferty ponad 2000 wystawców, ustalając tym samym nowy rekord.

Tegoroczna impreza była już 51-szą edycją. Podczas paryskich targów można nie tylko podziwiać nowe modele samolotów, których pokazy na niebie są prawdziwą ucztą dla oczu. Demonstrowane bowiem są manewry niepraktykowane w normalnych warunkach, np. A350 startujący prawie w pionie. Można tutaj także znaleźć wiele wystaw związanych z najnowszą technologią lotniczą – nowości w konstrukcji samolotu, nawigacji, wyposażenia wnętrz czy też produktów stosowanych w konserwacji i utrzymaniu.





Zatem horoskop się sprawdził. 16go rano dostałam fantastyczną wiadomość – wejściówki czekają na nas w biurze!  




Byłam pod wrażeniem niesamowitej atmosfery. To mój pierwszy pokaz lotniczy od strony profesjonalnej. Na kogo bym nie spojrzała, wiedziałam jedno – dzielimy tą samą pasję, bezgraniczną miłość do tych latających maszyn. Na ziemi i na niebie znajdowało się łącznie ponad 150 samolotów różnego typu, od myśliwców przez komercyjne kolosy do prywatnych odrzutowców. Krzątałam się między wystawami z wybałuszonymi oczami, jak dzieciak w sklepie z zabawkami. Z pełnym przekonaniem stwierdzam, że znalazłam się w odpowiedniej branży. Prędzej widzę siebie ubabraną po łokcie od smaru lotniczego, niż wytężającą wzrok przy komputerze w jakimś klimatyzowanym biurze



Oto kilka perełek z pokazu:

CS300 – zaprojektowany przez kanadyjskiego producenta Bombardier, rywalizuje z mniejszymi modelami Boeinga i Airbusa pod kątem wydajności paliwa i materiału kompozytowego, z którego zbudowany jest samolot




A350 – najnowszy w rodzinie Airbusa, europejskiego producenta. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych materiałów, lata on znacznie wyżej i szybciej. Ma bardziej ekonomiczne zużycie paliwa i jest łagodniejszy dla środowiska. Pasażerowie zapewne docenią więcej światła w kabinie, wpadające przez większe okna i lepszy system ciśnienia, który stwarza w kabinie warunki podobne do tych na 2000 metrów, co korzystniej wpływa na samopoczucie pasażerów





A380 – wiecznie wzbudzający podziw, a odgłos silników przyprawia mnie o ciarki (SuperJumbo)


RAFALE – francuski myśliwiec wielozadaniowy, którego prędkość maksymalna dochodzi do ponad 2000k/h!




EXTRA 330 z Catherine Maunoury – Catherine jest francuskim pilotem akrobacyjnym i kilkukrotną Mistrzyni Świata w tej dyscyplinie. Swojego czasu latała dla Air France, a obecnie jest dyrektorem Muzeum Lotnictwa i Astronautyki przy samym Le Bourget





B787– wypuszczony z rąk amerykańskiego producenta w 2011 roku, choć z powodu wielu nieprzewidywanych problemów związanych z akumulatorem litowo-jonowym, uziemiony w styczniu 2013 roku. Do użytku wrócił kilka miesięcy później. Przepiękny mimo wszystko




Dodatkową atrakcją targów, była możliwość zwiedzenia wspomnianego wyżej muzeum lotnictwa, które z resztą planowałam zaliczyć parę dni wcześniej. Warte zwiedzenia są tutaj Boeing 747 Air France, rozłożony na części pierwsze, przybliża zwiedzającym ideę systemów pokładowych i Concorde, francusko-brytyjski naddźwiękowy samolot pasażerski, wycofany w 2003 roku z powodu wysokich kosztów utrzymania i spadku liczby pasażerów po katastrofie Concorde w lipcu 2000 roku i atakach z 11 września 2001. Uznawany za wielu ikoną lotnictwa. Ile bym dała, żeby się nim przelecieć! Tymczasem pozostało mi rozkoszowanie się zapachem kabiny tego muzealnego



Concorde



Widok na kokpit



Kabina pasażerska



Przekrój przez B747 - u góry kabina pasażerska, na dole luk bagażowy


I trochę więcej:









  

Już w przyszłym roku podobna impreza na angielskiej ziemi. Pokaz na lotnisku Farnborough odbywa się w lata parzyste!  

Zainteresowanych odsyłam do stronki



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...