Początki stewardess-owania

października 14, 2015


Wielki bzik na punkcie latania i życiowe ambicje zmusiły ją do szukania pracy jako pilot. Ellen Church, bo to o niej mowa, nie zasiadła ostatecznie za sterami, ale została pierwszą w historii stewardessą.

Ellen Church

Zanim praca na pokładzie została zdominowana przez kobiety, do obsługi pasażerów byli zatrudniani tylko mężczyźni – kurierzy. Taki steward miał pomagać przy bagażach, serwować przekąski i trzymać oko na palących pasażerów (wtedy palenie na pokładzie było normą). Pierwszym stewardem, w roku 1912, był Niemiec – Heinrich Kubis. Latał on wówczas na sterowcu Zeppelin LZ 10 Schwaben, uznanym za pierwszy, odnoszący sukces, samolot komercyjny.

Heinrich Kubis

Zeppelin LZ10 Shwaben


Rok 1930 przyniósł ciekawe zmiany

Ellen Church, pielęgniarka z wykształcenia, nie otrzymała pozycji pilota w BAT (Boeing Air Transport), ale menadżerowi oddziału w San Francisco spodobała się jej sugestia zatrudniania pielęgniarek na pokładzie. Miały one nie tylko przejąć zadania swoich poprzedników, ale także swoją obecnością i umiejętnościami wpłynąć na komfort lotu – udzielanie pomocy pasażerom, którzy nie radzili sobie zarówno z chorobą powietrzną, jak i obawą przed lataniem. Należy tu wspomnieć, iż do późnych lat 30-tych, samoloty nie miały systemu ciśnieniowego w kabinie. Latanie na dużych wysokościach było dość niekomfortowe, a rzucie gumy dla wyrównania ciśnienia (podobno rozdawana tuż przy wejściu), było jedynym sposobem na przetrwanie podróży. 
Skumajcie te wszystkie krzyczące dzieciaki podczas lądowania, w obecnych czasach to pikuś!!! 😁

Boeing 307, zbudowany w 1938 roku, był pierwszym komercyjnym samolotem z systemem presuryzacji. 



Ellen została zatem przyjęta przez BAT jako główna stewardessa. Pierwszym jej zadaniem była rekrutacja kolejnych siedmiu kobiet, które poza obowiązkowym dyplomem z pielęgniarstwa, musiały jeszcze spełnić dodatkowe wymagania:

  • być stanu wolnego
  • poniżej 25go roku życia
  • waga: do 52 kg
  • wzrost: do 1.63 m

Cztery dziewczyny z Chicago i trzy z San Francisco razem z Church, znane później jako Sky Girls lub Original Eight, zostały początkowo przyjęte na trzymiesięczny okres próbny. Ich pierwszy lot odbył się 15 maja 1930 roku. Boeing 80A wraz z załogą i czternastoma pasażerami odbył 20-godzinną podróż z San Francisco do Chicago, robiąc po drodze trzynaście postojów (na samą myśl padam z nóg!!! 😁)

Pionierka stewardess pracowała tylko niecałe dwa lata na pokładzie. Po wypadku samochodowym, została przeniesiona na ziemię i wróciła do pielęgniarstwa, podobnie jak jej towarzyszki. W 1995 roku umarła ostatnia z Oryginalnej Ósemki.




Skakałabym do nieba, gdybym mogła któregoś dnia zobaczyć film, przedstawiający losy pierwszych stewardess. To w końcu dzięki Ellen robię dzisiaj to, co robię 😉



Żródło zdjęć: Images

Przeczytaj również

0 komentarze

Archiwum

Obserwuj bloga