Rekompensata za opóźniony lot? Poproszę...

sierpnia 01, 2016


To temat, którym żyjemy od dłuższego czasu. Zdałam sobie niedawno sprawę z tego, że już nie pamiętam, kiedy ostatnio wystartowałam według STD (scheduled time of departure), czyli na czas 😏 Od kilku miesięcy borykam się z opóźnieniami. W zeszłym tygodniu temat powrócił ze zdwojoną siłą, kiedy odbierałam sfrustrowanego Francuzika z przystanku: „Seryjnie, niech te lotniska się opamiętają! Powinni coś zmienić, jeśli nie ogarniają takiej liczby lotów!”. W jego przypadku, tak samo jak i dość często w moim, opóźniony lot był wynikiem późnego przylotu samolotu z poprzedniego rejsu. Czy to znaczy, że żeby być na czas, należy wziąć pod uwagę tylko poranne loty?

Od 2004 roku, według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego, każdy z nas legalnie może żądać odszkodowania od linii lotniczej za opóźniony lot, jeśli oczywiście spełnione są odpowiednie warunki. Sytuacja ta może się trochę zmienić w odniesieniu do Wielkiej Brytanii, która opowiedziała się niedawno za wystąpieniem z Unii Europejskiej, ale pewnie jeszcze minie dużo czasu zanim i w tej kwestii jakieś decyzje zostaną podjęte.




Jakie należy zatem spełnić WARUNKI, aby móc legalnie starać się o rekompensatę?


  • Lot musi odbyć się na trasie:
             - Z Unii Europejskiej dowolną linią lotniczą, np. z Londynu do Pekinu z Air China 
             - Do Unii Europejskiej, europejską linią lotniczą, np. z Chicago do Warszawy z LOT 
  
Zgodnie z rozporządzeniem, do lotnisk Unii Europejskiej zaliczane są również te w Islandii, Norwegii, Liechtenstein i Szwajcarii. 
W przypadku tzw. code-share flight, kiedy na przykład bilet na lot zakupiony był z American Airlines, a fizycznie lot obsługuje British Airways, ta druga firma odpowiada za jakiekolwiek niedogodności związane z podróżą i w tym przypadku to angielski przewoźnik winny jest rekompensatę.

  • Przylot do miejsca docelowego musi być opóźniony o co najmniej 3 godziny. Zatem jeśli wylot z puntu A był opóźniony 5 godzin, a samolot przyleciał do punktu B 2 godziny 59 minut po planowanym lądowaniu, odszkodowanie w takiej sytuacji nie należy się. Bywa, że samolot już dawno wylądował i został zatrzymany na drodze kołowania, gdyż nie ma wolnych miejsc na parkowanie. Taka sytuacja wpływa na naszą korzyść. Długość opóźnienia liczy się do momentu otwarcia pierwszych drzwi kabiny. 
  • Żeby nie było tak łatwo, opóźnienie lotu musi oczywiście być winą linii lotniczej. To znaczy, że większość znanych nam sytuacji, jak strajk lotniska, zła pogoda, zamach terrorystyczny, erupcja wulkanu, itp. nie kwalifikują nas do ubiegania się o odszkodowanie. Na te sytuacje linie nie mają żadnego wpływu. Co innego, kiedy nasza podróż zostaje opóźniona przez załogę danego lotu – ich późne pojawienie się w samolocie lub brak zamiany (potrzebna w przypadku, kiedy operująca załoga przekroczyła przyjęty limit czasu pracy w danym dniu) czy problem techniczny. W dość powszechnej sytuacji, kiedy samolot wrócił opóźniony z poprzedniego rejsu i tym samym wpłynęło to na nasz odlot, ciągle zaleca się złożenie zażalenia. Jest to przypadek niejasny i różnie interpretowany. W przeszłości wielu pasażerów otrzymało rekompensatę, więc jest szansa.
 
Jeśli nie spełniamy powyższych punktów, nasza sprawa wcale nie musi być zamknięta. Warto rzucić okiem na zakupione ubezpieczenie podróżne/turystyczne, które w wielu przypadkach uwzględnia całkiem inne sytuacje.


JAK ZŁOŻYĆ ZAŻALENIE kiedy wszystko pasuje?


Należy napisać bezpośrednio do danej linii lotniczej i zażądać odszkodowania, należnego według rozporządzenia EU 261/2004. W liście powinny być zamieszczone poniższe informacje:
  • numer lotu
  • data lotu
  • ilość pasażerów na rezerwacji
  • długość opóźnienia
  • powód opóźnienia
Flight Stats jest świetną stronką, która pomaga w znalezieniu danych poszczególnych lotów z przeszłości. Wystarczy się jedynie zalogować, co jest z resztą za darmo 😉

Do listu czy formularza dobrze jest dołączyć kopię biletu lub potwierdzenia rezerwacji lotu. To z pewnością przyspieszy cały proces i wpłynie korzystanie na wiarygodność skargi.


REKOMPENSATA 

za opóźniony lot jest ustaloną sumą, którą przyznaje się w zależności od długości opóźnienia i pokonanego dystansu (niektóre formularze wymagają podania odległości pomiędzy miastem A i B na danej trasie. Bardzo pomocny w tej sytuacji jest WebFlyer). Odszkodowanie wypłacane jest w euro na osobę, dlatego ważne jest, aby także wskazać w zażaleniu ile osób podróżowało na danej rezerwacji. Cena jest ustalona, zatem za loty:
  • do 1500 km → 250 €
  • 1500 km - 3500 km → 400 €
  • powyżej 3500 km → 600 €
Podróżnym także przysługuje prawo do darmowego posiłku i wykonania telefonu na koszt firmy, kiedy opóźnienie jest:
  • ponad 2 godziny na locie do 1500 km
  • ponad 3 godziny na locie 1500 km - 3500 km
  • ponad 4 godziny na locie ponad 3500 km

NEGATYWNA ODPOWIEDŹ 

linii wcale nie oznacza, że przegraliśmy sprawę. Dla tych, którzy chcą dopiąć swego, ostatnią deską ratunku jest Urząd Lotnictwa Cywilnego, który w wielu przypadkach pomaga podróżnym wywalczyć odszkodowanie.

A co jeśli linia weźmie sytuację na klatę i przyzna się do winy, a w zamian wyśle nam kupon rabatowy? Ciągle mamy prawo odrzucić ich propozycję i otrzymać gotówkę, o którą nam chodziło od samego początku 😉

Przeczytaj również

0 komentarze

Archiwum

Obserwuj bloga