01 września 2016

Czy turbulencje są groźne?


Wczoraj przypadkowo trafiłam we wiadomościach na wzmiankę o lądowaniu awaryjnym, spowodowanym przez silne turbulencje (a dopiero chciałam o tym pisać!). Czternaście pasażerów i dwóch członków załogi lotu United Airlines z USA zostało przetransportowanych do szpitala po lądowaniu w Irlandii.

Według statystyk IATA - International Air Transport Association (po naszemu Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych ) turbulencje są głównym czynnikiem urazów na pokładzie, a ponad 25% przypadków kończy się lądowaniem awaryjnym, jak w przypadku United. Turbulencje występują najczęściej podczas rejsu (więcej o fazach lotu przeczytacie tutaj), chociaż do obrażeń członków załogi dochodzi także podczas wznoszenia się samolotu i schodzenia do lądowania. Oni są bardziej narażeni na niefortunne skutki zawirowań powietrza, gdyż ich praca wymaga ciągłego poruszania się po kabinie i w galley.

IATA ustaliła wstępne SOPs (Standard Operating Procedures, po naszemu Standardowe Procedury Operacyjne ), czyli wytyczne do działania i komunikacji pomiędzy członkami załogi w obecności określonego rodzaju turbulencji. Linie lotnicze mają prawo do modyfikacji tych SOPs z zachowaniem jednak głównego przesłania i zasad bezpieczeństwa.



JAKIE SĄ ZATEM RODZAJE TURBULENCJI?

Ogólna klasyfikacja oparta jest o wizualną obserwację zachowania samolotu i przedmiotów znajdujących się na pokładzie, jak również odczuć pasażera:

  • SŁABE → lekkie poruszanie się luźnych przedmiotów;
          napój w kubkach się przelewa, ale nie rozlewa;
          można swobodnie chodzić po kabinie;
          pasażerowie mogą odczuć lekki ucisk pasa bezpieczeństwa

  • UMIARKOWANE → luźne przedmioty przemieszczają się;
              napój w kubku będzie się rozlewać;
              chodzenie po kabinie jest możliwe wyłacznie z podtrzymywaniem się;
              zdecydowany ucisk pasów bezpieczeństwa

  • SILNE → luźne przedmioty w kabinie będą podrzucane;
          poruszanie się po kabinie jest niemożliwe;
          gwałtowny ucisk pasa bezpieczeństwa



JAKIE Z KOLEI WYRÓŻNIAMY ICH TYPY?

  • Turbulencje burzowe → związane z obecnością chmury Cumulonimbus. Chmury te wypełnione są cząsteczkami powietrza, które przemieszczają się w górę i dół z ogromną prędkością, często zawierają krople deszczu lub lód. Wykrywane są przez radar na pokładzie, dzięki czemu pilot może uniknąć burzy i tym samym turbulencji

  • Turbulencje przy bezchmurnym niebie → tzw. CAT (clear air turbulence), występują na dużych wysokościach, powyżej 4000m, związane są z silnymi ruchami pionowymi powietrza i prądami strumieniowymi, które zakłócają sąsiednie masy powietrza. Tego typu turbulencje można wykryć prognozami, niestety nie jest to możliwe na krótką metę, dlatego...
    ZALECA SIĘ ZAPIĘCIE PASÓW PODCZAS CAŁEGO LOTU

  • Turbulencje orograficzne → powstają podczas przepływu mas powietrza przez łańcuchy górskie

  • Turbulencje w śladzie aerodynamicznym → tworzą się za samolotem w locie. Mimo iż do wieży kontrolnej należy ustalenie bezpiecznej odległości pomiędzy samolotami, tego typu turbulencje mogą być ciągle odczuwalne


Dobra wiadomość jest taka, że dział do spraw danych lotów wielu linii lotniczych zbiera na bieżąco informacje i tworzy statystyki, dotyczące turbulencji w zależności od regionu i sezonu. Otrzymywane wyniki powinny z kolei być dostępne dla całej załogi, komunikowane podczas briefingów przed lotem, bądź też uzyskiwane indywidualnie przez zainteresowanych. Świadomość tego, że możemy trafić na turbulencje podczas naszego lotu, daje nam większe szanse na przygotowanie i odpowiednie działanie.


Źródło: IATA



CO W TAKIM RAZIE NALEŻY DO OBOWIĄZKÓW ZAŁOGI?

  • Podstawą jest komunikacja. Wspomniane powyżej dzielenie się informacjami przed lotem, czy też samo komunikowanie na pokładzie pomiędzy załogą, jak również z pasażerami, mają ogromne znaczenie i wpływ na bezpieczeństwo lotu. Piloci na przykład nie wiedzą jak silne jest działanie turbulencji w tyle samolotu, dopóki załoga im tego nie przekaże. To pozwoli im między innymi w podjęciu decyzji o załączeniu sygnalizacji zapiać pasy
  • Wszelkie luźne przedmioty w kabinie powinny być zawsze zabezpieczone, jeśli nie używane: kontenery, wózki, bagaż pasażerów, itp.
  • Podczas serwisu, przy wózku powinien być zawsze przynajmniej jeden członek załogi, który wie jak zabezpieczyć sprzęt w razie niespodziewanych turbulencji
  • Napoje gorące należy podawać w małych ilościach, bądź kompletnie wstrzymać ich serwis, w zależności od rodzaju turbulencji
  • Załoga powinna natychmiast usiąść i zabezpieczyć się, kiedy sygnalizacja zapiać pasy zostaje włączona, kapitan podaje komendę lub warunki nie pozwalają na kontynuację pracy. 
    Zabrzmi egoistycznie, ale bezpieczeństwo załogi to priorytet!
  • Po silnych turbulencjach, załoga musi sprawdzić sytuację w kabinie – stan pasażerów, możliwe zniszczenia wnętrza samolotu i zaraportować wszystko kapitanowi


Czy turbulencje są zatem groźne?

Jeśli wyobraźnia za mało Wam zadziałała, popatrzcie na poniższe zdjęcia (więcej znajdziecie w Internecie):

  • Avianca / Czerwiec '16 / Lima – Buenos Aires / ponad 20 rannych


    Załoga z obrażeniami


  • Etihad Airways / Maj '16 / Abu Dhabi – Dżakarta / ponad 30 rannych


    Uszkodzenia wnętrza samolotu


    Dlatego luźne przedmioty powinny być zabezpieczone


  • Singapore Airlines / Czerwice '13 / Singapur – Londyn / 12 rannych




    Kawa na suficie? Dobrze, że nie na twarzy!



PS. Dla Waszego info: turbulencje odczuwa się najmniej, siedząc blisko środka ciężkości samolotu



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...