Frustracje zawodowe załogi pokładowej

lutego 21, 2018

Na początek wyniki małego dochodzenia...

Przeanalizowałam oferty pracy kilkunastu linii lotniczych (od mniej znanych azjatyckich, poprzez potężne arabskie, do popularnych europejskich – nisko-budżetowe, czarterowe, narodowe) i zebrałam listę wymagań dla kandydatów, ubiegających się o pracę stewardessy czy stewarda.

Wszyscy otarliśmy się gdzieś o informacje dotyczące minimalnego wieku i wzrostu czy umiejętności pływania, szczegóły tych parametrów w dalszym ciągu zależą oczywiście od poszczególnych linii lotniczych. Przy wzrastającej popularności zawodu w ciągu ostatnich kilku lat, poprzeczka zostaje jednak coraz wyżej podniesiona i są linie, które jasno określają swoje bogate kryteria, czego dowodem jest chociażby 40 (tak, aż 40! 😳) punktów, dumnie zapisanych w ofercie linii British Airways (szczegóły znajdziecie na ich stronie).


Wynik mojej analizy:

  1. Minimalny wiek 18/21 (w przypadku 18, możliwość złożenia aplikacji już w wieku 17.5 - Lufthansa)
  2. Minimalny wzrost 1.58 – 1.65m (kobiety) 1.65 – 1.75m (mężczyźni)
  3. Maksymalny wzrost 1.95m
  4. Waga proporcjonalna do wzrostu
  5. Zasięg ramienia 208cm – 210cm (210cm stojąc na palcach)
  6. Minimalnym wykształceniem matura
  7. Zaświadczenie o niekaralności, w celu uzyskania przepustki lotniskowej
  8. Posiadanie dobrej kondycji fizycznej, potwierdzonej pozytywnym zaliczeniem badań medycznych
  9. Umiejętność pływania (25m dowolnym stylem / bez pomocy / utrzymać się w miejscu przez co najmniej minutę / w kamizelce lub bez)
  10. Ostrość widzenia pomiędzy +/- 5 dioptrii
  11. Dobra prezencja
  12. Wysokie osobiste standardy i etyka pracy
  13. Blizny, tatuaże i piercing nie powinny być widoczne podczas noszenia uniformu
  14. Biegła znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie
  15. Dodatkowa znajomość języka urzędującego w kraju przyszłej bazy
  16. Posiadanie paszportu ważnego przez minimum 6 miesięcy, bez żadnych ograniczeń
  17. Zezwolenie na wykonywanie pracy w kraju, w którym znajduje się baza
  18. Dostarczenie zadowalających referencji z ostatnich pięciu lat
  19. Gotowość do przeprowadzki
  20. Doświadczenie w obsłudze klienta
  21. Doświadczenie w roli załogi pokładowej (np. w Norwegian, doświadczenie to wymagane jest na pozycję stewardessy/stewarda, obsługujących loty międzykontynentalne)
  22. Zaakceptowanie pracy na zmiany o każdej porze dnia / roku
  23. Zaakceptowanie pracy w trybie standby
  24. Umiejętność komunikacji interpersonalnej i przekazywania trudnych wiadomości
  25. Zdolność adaptacji do nowych miejsc i sytuacji
  26. Urocza, przyjazna, skierowana na pracę zespołową osobowość
  27. Pasja w dostarczaniu usług na najwyższym poziomie
  28. Odczuwanie satysfakcji z interakcji z klientem i niesienia pomocy innym
  29. Umiejętność opanowania i radzenia sobie w trudnych sytuacjach
  30. Okazywanie szacunku i zrozumienia dla innych kultur, indywidualne podejście do klienta
  31. Umiejętność budowania dobrej relacji ze współpracownikami, w celu zapewnienia doskonałej obsługi klienta
  32. Świadomość potrzeby przestrzegania zasad oraz umiejętność wykazania się elastycznością, jeśli sytuacja tego wymaga
  33. Aktywność w poszukaniu korzystnych rozwiązań i umiejętność podjęcia odpowiedzialności za swoje decyzje
  34. Umiejętność szybkiego i łatwego przyswajania nowych informacji oraz ich odpowiedniego wykorzystania
  35. Przyjęcie pozytywnej postawy ‘CAN DO’
  36. Punktualność i umiejętność pracy pod presją czasu
  37.  Zdolność empatii
  38. Determinacja w podjęciu intensywnego kilkutygodniowego szkolenia
  39. Umiejętności związane z pracą załogi pokładowej:
        - podniesienie 9kg z wysokości 1.95m (sprzęt ratunkowy)
        - przeciągnięcie 86kg po pochyłej o 3° (wózek przygotowany do serwisu) 
        - podniesienie 28kg (drzwi wyjścia ewakuacyjnego na skrzydle)
        - zjechanie z 9m wysokości (trap ewakuacyjny)
        - przyjęcie pozycji brace na siedzeniu przeznaczonym dla załogi
        - zmieszczenie się w przestrzeni ewakuacyjnej, nie zastawiając drogi pasażerom
        - zapięcie pasów bezpieczeństwa na siedzeniu dla załogi bez dodatkowej pomocy


                                                                                                    .... kto ziewa? 😂



Zerkamy w lotnictwo biznesowe

Żeby było ciekawiej znalazłam jeszcze kilka dodatkowych perełek na pozycję stewardessy/stewarda VIP, jeśli interesuje was rozwój kariery w tym kierunku. W świecie prywatnych odrzutowców zasady są dość elastyczne i BARDZO zróżnicowane. Czasem odnoszę wrażenie, że z każdą firmą, wymagania są coraz bardziej wygórowane, bo każdy chce być „wyjątkowy” w swoim działaniu lub kieruje się całkiem inną filozofią, jak na przykład prywatny azjatycki operator, który wyraźnie podkreślił w swojej ofercie pracy, że nie dotyczy ona osób urodzonych w chińskim roku Tygrysa 😳 Czy ma to związek z faktem, że ludzie urodzeni w tym roku postrzegani są jako bardziej aroganccy i uparci ze słabymi zdolnościami komunikacji oraz samokontroli? Pytanie kieruję do Chińczyków…

„Idealni” stewardessa i steward VIP poza powyższymi wymaganiami, powinni także spełniać te poniższe warunki:

- doświadczenie w lotnictwie korporacyjnym (minimum rok/2 lata/5 lat)
- umiejętność pracy z wymagającymi klientami
- być stanu wolnego (niektóre firmy życzą sobie i tego)
- minimalny wiek 28 lat (kwestia sporna, jednak granica jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku linii komercyjnych)
- wysoko rozwinięta etyka pracy
- dyskrecja
- kreatywność (w dekoracji, kulinarna, itd.)
- zdolność do pracy w bardzo dynamicznym środowisku
- matura lub licencjat
- szkolnie w zakresie lotnictwa biznesowego
- doświadczenie na prywatnych odrzutowcach
- biegła znajomość nie tylko języka angielskiego
- doświadczenie w roli lidera zespołu
- doskonałe zdolności organizacyjne
- umiejętność zwracania uwagi na szczegóły
- doświadczenie w cateringu / dyplom szkoły lub kursu gastronomicznego

(założę się, że każda stewardessa czy steward VIP mogliby spokojnie dodać po jeszcze jednym punkcie 🙈)


Gdzie jest haczyk?

Jeśli nie spełniacie wszystkich warunków, nie ma się co zniechęcać. Zawsze jest szansa, że firma będzie wymagała tylko pewnego minimum z powyższej listy, a reszta i tak zależy od waszej osobowości i fuksa 😁

Jeśli spełniacie wszystkie wymagania, nie ma się co nakręcać, bo to i tak nie daje gwarancji pracy na wymarzonej pozycji. Ostatecznie liczą się kontakty i… znowu fuks 😏






Napisała do mnie zdesperowana stewardessa z Francji, z zapytaniem czy wciągnę ją do mojej firmy. Dziewczyna ma w małym palcu wszystkie powyższe punkty, z resztą nie ma się co dziwić, skoro w lotnictwie działa już od 18 lat. Od miesięcy jednak szuka pracy i bez rezultatu. Z sukcesem przechodzi wszystkie etapy rekrutacji, mimo to firmy ostatecznie nie oferują jej zatrudnienia. Zaczyna wątpić w siebie. 

Tyle lat już latam, mam ogromne doświadczenie, a żadna firma mnie nie chce? Ręce mi opadają. Co jest ze mną nie tak? – pisze w kolejnej wiadomości

Francuzka nie jest jedyną osobą, od której słyszę o frustracji zawodowej. Innego razu dostałam wiadomość od dziewczyny, która przełamała już pierwsze lody w lotnictwie: 

Chcę zmienić moją firmę, ale żadna inna mnie nie chce. Myślałam, że to doświadczenie, które posiadam w zupełności powinno wystarczyć. Na ostatniej rekrutacji, w której uczestniczyłam, wzięli jedną dziewczynę kompletnie bez doświadczenia. O co kaman?

Zarówno ich sytuacje jak i sytuacje wielu innych osób, które miałam okazję poznać w ostatnim czasie, dały mi dużo do myślenia. Można by przypuszczać, że w tym biznesie nie ma miejsca na doświadczenie, to nie ono jest tutaj wyznacznikiem naszej wartości na rynku, jak powszechnie się uważa w sferze zatrudnienia, czyż nie?😏Mylnie kierujemy się jakimiś stereotypami, że kiedy ktoś serwuje kawę na pokładzie irlandzkiego przewoźnika nie ma żadnych ambicji, a ten z najlepszej firmy obsługującej VIP-ów ma złote rączki i tryska niesamowitym doświadczeniem. GŁUPOTA ❗❗❗❗❗ Ta osoba w nisko-budżetówce być może świadomie poświęca się dla dobra własnej rodziny, do której wraca po długim dniu pracy, z kolei ta w super odjechanej firmie, została zrekrutowana dla zachowania firmowych statystyk lub zaczepiła się dzięki kontaktom.  


Nie dajcie się wciągnąć w tą frustrującą pułapkę DOŚWIADCZENIA. Linie lotnicze wielce zapewniają, że twoje doświadczenie jest tym czego oni tak bardzo pragną, to przecież twoje doświadczenie pomaga w budowaniu ich wizerunku! Rybka prawda. W tej branży doświadczenie okazuje się być tak istotnym faktem jak to czy nosisz okulary – kiedyś były w tej kwestii surowe wytyczne, dziś nie robi nam to różnicy, ważne czy nam się w nich podobasz. 


Zatem CO, jeśli nie doświadczenie?

Tym, co określa naszą wartość jest pasja do tego co robimy. Nie każda linia chce kandydatów z doświadczeniem, ale każda ceni ludzi z pasją, bo to niepodważalny pierwszy krok do sukcesu, zarówno organizacji jak i przede wszystkim swojego własnego. Pomyślcie tylko, ile dobrego wnosi załoga pokładowa, wykonująca pracę, którą kocha. Każdy z nas zapewne pamięta komfortowy lot, w poczuciu bezpieczeństwa, gdzie cały zespół lub może tylko jeden członek załogi ewidentnie przekładali swoją pasję na działanie, uprzyjemniając nasze doświadczenie.

Zatem zamiast skupiać się na zdobytych umiejętnościach, zaliczonych firmach i odbytych kursach, zastanówcie się jak podsycać swoją pasję i wykorzystywać ją w swoim działaniu 😉

A swoją drogą, każdemu jest coś pisane, więc prędzej czy później wspomniane dziewczyny też znajdą odpowiednie dla siebie firmy. Oby tylko oporne instytucje nie gasiły ich motywacji 🙏

Przeczytaj również

2 komentarze

  1. Ojjj coś wiem o tych wymaganiach na stewardesse. Właśnie w licencjacie zawarłam o tym aż 6 stron ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow!! 6!!!
      Czy skromnie mogę poprosić o wgląd do Twojej pracy po obronie (chyba, że już po). Bardzo mnie interesują prace związane z naszym zawodem :)

      Pozdrawiam!

      Usuń

Archiwum

Obserwuj bloga