Frustracje zawodowe załogi pokładowej

lutego 21, 2018

Na początek wyniki małego dochodzenia...

Przeanalizowałam oferty pracy kilkunastu linii lotniczych (od mniej znanych azjatyckich, poprzez potężne arabskie, do popularnych europejskich – nisko-budżetowe, czarterowe, narodowe) i zebrałam listę wymagań dla kandydatów, ubiegających się o pracę stewardessy czy stewarda.

Wszyscy otarliśmy się gdzieś o informacje dotyczące minimalnego wieku i wzrostu czy umiejętności pływania, szczegóły tych parametrów w dalszym ciągu zależą oczywiście od poszczególnych linii lotniczych. Przy wzrastającej popularności zawodu w ciągu ostatnich kilku lat, poprzeczka zostaje jednak coraz wyżej podniesiona i są linie, które jasno określają swoje bogate kryteria, czego dowodem jest chociażby 40 (tak, aż 40! 😳) punktów, dumnie zapisanych w ofercie linii British Airways (szczegóły znajdziecie na ich stronie).


Wynik mojej analizy:

  1. Minimalny wiek 18/21 (w przypadku 18, możliwość złożenia aplikacji już w wieku 17.5 - Lufthansa)
  2. Minimalny wzrost 1.58 – 1.65m (kobiety) 1.65 – 1.75m (mężczyźni)
  3. Maksymalny wzrost 1.95m
  4. Waga proporcjonalna do wzrostu
  5. Zasięg ramienia 208cm – 210cm (210cm stojąc na palcach)
  6. Minimalnym wykształceniem matura
  7. Zaświadczenie o niekaralności, w celu uzyskania przepustki lotniskowej
  8. Posiadanie dobrej kondycji fizycznej, potwierdzonej pozytywnym zaliczeniem badań medycznych
  9. Umiejętność pływania (25m dowolnym stylem / bez pomocy / utrzymać się w miejscu przez co najmniej minutę / w kamizelce lub bez)
  10. Ostrość widzenia pomiędzy +/- 5 dioptrii
  11. Dobra prezencja
  12. Wysokie osobiste standardy i etyka pracy
  13. Blizny, tatuaże i piercing nie powinny być widoczne podczas noszenia uniformu
  14. Biegła znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie
  15. Dodatkowa znajomość języka urzędującego w kraju przyszłej bazy
  16. Posiadanie paszportu ważnego przez minimum 6 miesięcy, bez żadnych ograniczeń
  17. Zezwolenie na wykonywanie pracy w kraju, w którym znajduje się baza
  18. Dostarczenie zadowalających referencji z ostatnich pięciu lat
  19. Gotowość do przeprowadzki
  20. Doświadczenie w obsłudze klienta
  21. Doświadczenie w roli załogi pokładowej (np. w Norwegian, doświadczenie to wymagane jest na pozycję stewardessy/stewarda, obsługujących loty międzykontynentalne)
  22. Zaakceptowanie pracy na zmiany o każdej porze dnia / roku
  23. Zaakceptowanie pracy w trybie standby
  24. Umiejętność komunikacji interpersonalnej i przekazywania trudnych wiadomości
  25. Zdolność adaptacji do nowych miejsc i sytuacji
  26. Urocza, przyjazna, skierowana na pracę zespołową osobowość
  27. Pasja w dostarczaniu usług na najwyższym poziomie
  28. Odczuwanie satysfakcji z interakcji z klientem i niesienia pomocy innym
  29. Umiejętność opanowania i radzenia sobie w trudnych sytuacjach
  30. Okazywanie szacunku i zrozumienia dla innych kultur, indywidualne podejście do klienta
  31. Umiejętność budowania dobrej relacji ze współpracownikami, w celu zapewnienia doskonałej obsługi klienta
  32. Świadomość potrzeby przestrzegania zasad oraz umiejętność wykazania się elastycznością, jeśli sytuacja tego wymaga
  33. Aktywność w poszukaniu korzystnych rozwiązań i umiejętność podjęcia odpowiedzialności za swoje decyzje
  34. Umiejętność szybkiego i łatwego przyswajania nowych informacji oraz ich odpowiedniego wykorzystania
  35. Przyjęcie pozytywnej postawy ‘CAN DO’
  36. Punktualność i umiejętność pracy pod presją czasu
  37.  Zdolność empatii
  38. Determinacja w podjęciu intensywnego kilkutygodniowego szkolenia
  39. Umiejętności związane z pracą załogi pokładowej:
        - podniesienie 9kg z wysokości 1.95m (sprzęt ratunkowy)
        - przeciągnięcie 86kg po pochyłej o 3° (wózek przygotowany do serwisu) 
        - podniesienie 28kg (drzwi wyjścia ewakuacyjnego na skrzydle)
        - zjechanie z 9m wysokości (trap ewakuacyjny)
        - przyjęcie pozycji brace na siedzeniu przeznaczonym dla załogi
        - zmieszczenie się w przestrzeni ewakuacyjnej, nie zastawiając drogi pasażerom
        - zapięcie pasów bezpieczeństwa na siedzeniu dla załogi bez dodatkowej pomocy


                                                                                                    .... kto ziewa? 😂



Zerkamy w lotnictwo biznesowe

Żeby było ciekawiej znalazłam jeszcze kilka dodatkowych perełek na pozycję stewardessy/stewarda VIP, jeśli interesuje was rozwój kariery w tym kierunku. W świecie prywatnych odrzutowców zasady są dość elastyczne i BARDZO zróżnicowane. Czasem odnoszę wrażenie, że z każdą firmą, wymagania są coraz bardziej wygórowane, bo każdy chce być „wyjątkowy” w swoim działaniu lub kieruje się całkiem inną filozofią, jak na przykład prywatny azjatycki operator, który wyraźnie podkreślił w swojej ofercie pracy, że nie dotyczy ona osób urodzonych w chińskim roku Tygrysa 😳 Czy ma to związek z faktem, że ludzie urodzeni w tym roku postrzegani są jako bardziej aroganccy i uparci ze słabymi zdolnościami komunikacji oraz samokontroli? Pytanie kieruję do Chińczyków…

„Idealni” stewardessa i steward VIP poza powyższymi wymaganiami, powinni także spełniać te poniższe warunki:

- doświadczenie w lotnictwie korporacyjnym (minimum rok/2 lata/5 lat)
- umiejętność pracy z wymagającymi klientami
- być stanu wolnego (niektóre firmy życzą sobie i tego)
- minimalny wiek 28 lat (kwestia sporna, jednak granica jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku linii komercyjnych)
- wysoko rozwinięta etyka pracy
- dyskrecja
- kreatywność (w dekoracji, kulinarna, itd.)
- zdolność do pracy w bardzo dynamicznym środowisku
- matura lub licencjat
- szkolnie w zakresie lotnictwa biznesowego
- doświadczenie na prywatnych odrzutowcach
- biegła znajomość nie tylko języka angielskiego
- doświadczenie w roli lidera zespołu
- doskonałe zdolności organizacyjne
- umiejętność zwracania uwagi na szczegóły
- doświadczenie w cateringu / dyplom szkoły lub kursu gastronomicznego

(założę się, że każda stewardessa czy steward VIP mogliby spokojnie dodać po jeszcze jednym punkcie 🙈)


Gdzie jest haczyk?

Jeśli nie spełniacie wszystkich warunków, nie ma się co zniechęcać. Zawsze jest szansa, że firma będzie wymagała tylko pewnego minimum z powyższej listy, a reszta i tak zależy od waszej osobowości i fuksa 😁

Jeśli spełniacie wszystkie wymagania, nie ma się co nakręcać, bo to i tak nie daje gwarancji pracy na wymarzonej pozycji. Ostatecznie liczą się kontakty i… znowu fuks 😏






Napisała do mnie zdesperowana stewardessa z Francji, z zapytaniem czy wciągnę ją do mojej firmy. Dziewczyna ma w małym palcu wszystkie powyższe punkty, z resztą nie ma się co dziwić, skoro w lotnictwie działa już od 18 lat. Od miesięcy jednak szuka pracy i bez rezultatu. Z sukcesem przechodzi wszystkie etapy rekrutacji, mimo to firmy ostatecznie nie oferują jej zatrudnienia. Zaczyna wątpić w siebie. 

Tyle lat już latam, mam ogromne doświadczenie, a żadna firma mnie nie chce? Ręce mi opadają. Co jest ze mną nie tak? – pisze w kolejnej wiadomości

Francuzka nie jest jedyną osobą, od której słyszę o frustracji zawodowej. Innego razu dostałam wiadomość od dziewczyny, która przełamała już pierwsze lody w lotnictwie: 

Chcę zmienić moją firmę, ale żadna inna mnie nie chce. Myślałam, że to doświadczenie, które posiadam w zupełności powinno wystarczyć. Na ostatniej rekrutacji, w której uczestniczyłam, wzięli jedną dziewczynę kompletnie bez doświadczenia. O co kaman?

Zarówno ich sytuacje jak i sytuacje wielu innych osób, które miałam okazję poznać w ostatnim czasie, dały mi dużo do myślenia. Można by przypuszczać, że w tym biznesie nie ma miejsca na doświadczenie, to nie ono jest tutaj wyznacznikiem naszej wartości na rynku, jak powszechnie się uważa w sferze zatrudnienia, czyż nie?😏Mylnie kierujemy się jakimiś stereotypami, że kiedy ktoś serwuje kawę na pokładzie irlandzkiego przewoźnika nie ma żadnych ambicji, a ten z najlepszej firmy obsługującej VIP-ów ma złote rączki i tryska niesamowitym doświadczeniem. GŁUPOTA ❗❗❗❗❗ Ta osoba w nisko-budżetówce być może świadomie poświęca się dla dobra własnej rodziny, do której wraca po długim dniu pracy, z kolei ta w super odjechanej firmie, została zrekrutowana dla zachowania firmowych statystyk lub zaczepiła się dzięki kontaktom.  


Nie dajcie się wciągnąć w tą frustrującą pułapkę DOŚWIADCZENIA. Linie lotnicze wielce zapewniają, że twoje doświadczenie jest tym czego oni tak bardzo pragną, to przecież twoje doświadczenie pomaga w budowaniu ich wizerunku! Rybka prawda. W tej branży doświadczenie okazuje się być tak istotnym faktem jak to czy nosisz okulary – kiedyś były w tej kwestii surowe wytyczne, dziś nie robi nam to różnicy, ważne czy nam się w nich podobasz. 


Zatem CO, jeśli nie doświadczenie?

Tym, co określa naszą wartość jest pasja do tego co robimy. Nie każda linia chce kandydatów z doświadczeniem, ale każda ceni ludzi z pasją, bo to niepodważalny pierwszy krok do sukcesu, zarówno organizacji jak i przede wszystkim swojego własnego. Pomyślcie tylko, ile dobrego wnosi załoga pokładowa, wykonująca pracę, którą kocha. Każdy z nas zapewne pamięta komfortowy lot, w poczuciu bezpieczeństwa, gdzie cały zespół lub może tylko jeden członek załogi ewidentnie przekładali swoją pasję na działanie, uprzyjemniając nasze doświadczenie.

Zatem zamiast skupiać się na zdobytych umiejętnościach, zaliczonych firmach i odbytych kursach, zastanówcie się jak podsycać swoją pasję i wykorzystywać ją w swoim działaniu 😉

A swoją drogą, każdemu jest coś pisane, więc prędzej czy później wspomniane dziewczyny też znajdą odpowiednie dla siebie firmy. Oby tylko oporne instytucje nie gasiły ich motywacji 🙏

Przeczytaj również

4 komentarze

  1. Ojjj coś wiem o tych wymaganiach na stewardesse. Właśnie w licencjacie zawarłam o tym aż 6 stron ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow!! 6!!!
      Czy skromnie mogę poprosić o wgląd do Twojej pracy po obronie (chyba, że już po). Bardzo mnie interesują prace związane z naszym zawodem :)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Zawód stewarda/stewardessy od zawsze bardzo mnie ciekawił, głównie przez możliwość tak częstego podróżowania :) Bardzo interesujący post, nie zdawałam sobie sprawy, że wymagania na to stanowisko bywają tak wygórowane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? Czasem czlowiek ma watpliwosci, czy to na pewno na pozycje zalogi pokladowej :)

      Usuń

Archiwum

Obserwuj bloga